Skip to main content

Jedną z metod fundraisingowych jest pozyskiwanie 1% podatku dochodowego od osób fizycznych. Okres rozliczania PIT za rok poprzedni stwarza organizacjom pozarządowym możliwość zwiększenia przychodów finansowych. Jak dobrze wykorzystać tę szansę?

Wpływy z 1% PIT w 2020 roku przyniosły organizacjom pożytku publicznego łącznie prawie 900 mln złotych. Z możliwości przekazania części podatku na cele charytatywne skorzystało około 20 milionów Polaków. Beneficjentami 1% podatku mogą być tylko organizacje ze statusem OPP, a jest ich obecnie około 8600. Organizacje, na których wsparcie decyduje się największa liczba podatników, mogą się poszczycić kwotami w wysokości nawet kilkudziesięciu milionów złotych wpływu.

Warto tak zaplanować działania promocyjne, aby zachęcić do przekazania 1% podatku jak największą liczbę darczyńców. Z pomocą przychodzi wiele narzędzi.

1. Media społecznościowe. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn – to portale, bez których istnienie organizacji w sieci, wydaje się dziś prawie niemożliwe. Dobrą praktyką jest regularne przypominanie o możliwości przekazania 1% podatku w postach publikowanych w mediach społecznościowych. Prośba o przekazanie wraz z numerem KRS może pojawić się również na zdjęciu w tle oraz w relacji.

2. Newslettery. Newsletter to dobry sposób na to, aby osoby wspierające naszą organizację, mogły być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami. W każdym newsletterze może znaleźć się pole z prośbą o przekazanie 1% podatku.

3. Komunikacja bezpośrednia. Prośbę o przekazanie 1% PIT można przesłać do osób obserwujących organizację poprzez Messenger, a także w formie tradycyjnej przesyłki listowej, np. łącznie z broszurą na temat aktualnych działań. Dla osób dbających o regularny i bliski kontakt z darczyńcami, korzystnym rozwiązaniem może okazać się również rozmowa telefoniczna.

4. Ulotki i plakaty. Ulotki lub plakaty z opisem działalności organizacji wraz z informacją o możliwości przekazania 1%podatku można pozostawiać w miejscach publicznych (jednak wyłącznie za zgodą właścicieli/zarządców). Odpowiednim miejscem może okazać się restauracja, kawiarnia, apteka, sklep spożywczy, kościół, szkoła, uczelnia. Miejscem w przestrzeni publicznej, które przyciągnie uwagę wielu osób, jest też słup reklamowy lub baner.

ulotka

Podatek PIT można rozliczać do 30 kwietnia 2021 roku.

Autor: Dominika Zięba