Skip to main content

Już 3 grudnia na całym świecie obchodzimy #GivingTuesday – Światowy Dzień Dobroczynności

Podziel się dobrem – #GivingTuesday!

#GivingTuesday, czyli Dobroczynny Wtorek, to globalny ruch, który od ponad dekady inspiruje miliony ludzi na całym świecie do dzielenia się dobrem. Zainicjowany w 2012 roku w Nowym Jorku przez Henry’ego Timmsa i Ashę Curran, ruch powstał jako odpowiedź na handlowe święta BlackFriday i CyberMonday. Zamiast kupować, zachęca do dawania, dzielenie się – w pierwszy wtorek po Czarnym Piątku.

Globalna skala działania

Dziś #GivingTuesday to wydarzenie obecne w ponad 100 krajach, angażujące miliony ludzi. Zebrane środki pieniężne, rzeczowe, a także czas wolontariuszy liczony jest w miliardach jednostek dobroci. To prawdziwy fenomen, który łączy ludzi niezależnie od ich pochodzenia, wieku czy przekonań.

Jak możemy pomagać?

To święto dobroczynności zachęca każdego do zatrzymania się i spojrzenia na swoje otoczenie. Co możesz zrobić, aby pomóc? Niezależnie od tego, czy jest to drobny gest, wolontariat, przekazanie darów, czy wpłata na rzecz organizacji społecznych – każde działanie się liczy.

W Polsce obchodzimy #GivingTuesday już po raz siódmy. Partnerzy, organizacje i osoby prywatne włączają się na różne sposoby, wspólnie jednocząc się wokół idei dobroczynności. Siła mediów społecznościowych i zaangażowanie tysięcy osób budują społeczną postawę opartą na dzieleniu się dobrem i inspirują innych do działania.

Dobry hałas dla potrzebujących

W tym roku zwracamy szczególną uwagę na osoby dotknięte powodzią dla których nadchodząca zima będzie szczególnie trudna. Choć od tragedii minęło już kilka miesięcy, wiele rodzin nadal potrzebuje wsparcia, aby móc godnie żyć. Dajmy znać, że pamiętamy o nich – poprzez wolontariat, darowizny, czy nagłaśnianie ich sytuacji w mediach społecznościowych. Obowiązkowo z hashtagiem #givingtuesdayPL. 

Jak dołączyć?

Każdy może wziąć udział w #GivingTuesdayPL – to proste! Opublikuj w mediach społecznościowych zdjęcie, filmik lub wpis na temat dobroczynności, dodając hashtag #GivingTuesday. Twoje działania mogą zainspirować innych i dotrzeć nie tylko do znajomych, ale nawet na drugi koniec świata.

Kreatywność mile widziana!

#GivingTuesday to także okazja do organizacji wyjątkowych, kreatywnych akcji społecznych. Firmy, organizacje i osoby prywatne wykorzystują ten dzień, by realizować nietuzinkowe pomysły i przyciągać uwagę internautów – im bardziej pomysłowo, tym lepiej!

Razem możemy więcej

Do tegorocznego #GivingTuesday w Polsce dołączyli m.in. FaniMani.pl Pomagam.pl, Zrzutka.pl oraz Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu. Wspólnie promujemy ideę dzielenia się dobrem i wspierania potrzebujących.

Tegoroczne święto przypada we wtorek, 3 grudnia 2024 roku. Więcej informacji o inicjatywie można znaleźć na stronie: givingtuesday.pl.

Ruch dla każdego

#GivingTuesday nie ma właściciela – każdy może włączyć się w jego obchody. W Polsce liderem promującym tę inicjatywę jest Fundacja FaniMani, której misją jest wspieranie organizacji społecznych w pozyskiwaniu funduszy (prowadzi m.in. portal FaniMani.pl).