Statut
Statut uchwalony na zebraniu założycielskim w dniu 28 stycznia 2006 r., zmieniony uchwałami Walnego Zebrania PSF w dniach 17 marca 2006 r., 19 stycznia 2007 r., 28 czerwca 2007 r. i 26 kwietnia 2010 r. i 21 stycznia 2021 r. (tekst jednolity)
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu (PSF), zwane dalej „Stowarzyszeniem”, jest samorządną organizacją obywatelską nie nastawioną na zysk.
- Stowarzyszenie działa na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o Stowarzyszeniach oraz niniejszego statutu i posiada osobowość prawną.
- Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona. Stowarzyszenie może posługiwać się nazwą skróconą „PSF”.
- Nazwa Stowarzyszenia w języku angielskim brzmi: Polish Fundraising Association i jest zastrzeżona. Działając poza granicami kraju, Stowarzyszenie może posługiwać się nazwą przetłumaczoną na inne języki obce.
§ 2
- Stowarzyszenie prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz Stowarzyszenia jest miasto Kraków.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza obszarem Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie niezbędnym do realizacji celów statutowych.
- Stowarzyszenie może powoływać jednostki terenowe – oddziały, obejmujące zasięgiem działania jedno lub kilka województw. Terenowa jednostka organizacyjna Stowarzyszenia może posiadać osobowość prawną.
§ 3
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może korzystać z pracy najemnej, w tym także pracy swych Członków.
II. MISJA I CELE
§ 4
Misją Stowarzyszenia jest działanie dla dobra wspólnego poprzez wspieranie rozwoju fundraisingu w Polsce.
§ 5
Celem Stowarzyszenia jest:
- Wspieranie rozwoju zawodowego oraz integracja środowiska fundraiserów w Polsce.
- Ustanawianie i propagowanie najwyższych standardów etycznych w działalności fundraisingowej.
- Edukacja w zakresie fundraisingu.
§ 6
Stowarzyszenie realizuje swe cele poprzez:
- Organizację szkoleń, staży i konferencji.
- Animowanie wymiany doświadczeń pomiędzy fundraiserami w Polsce i za granicą.
- Promocję dobrych praktyk w zakresie fundraisingu i realizacji inicjatyw obywatelskich.
- Działalność wspomagającą technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r., w zakresie:
4.1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób oraz zapewnienia zorganizowanej opieki byłym żołnierzom zawodowym, którzy uzyskali uprawnienie do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej, inwalidom wojennym i wojskowym oraz kombatantom;
4.2. działalności charytatywnej;
4.3. podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
4.4. działalności na rzecz mniejszości narodowych;
4.5 ochrony i promocji zdrowia;
4.6. działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
4.7. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
4.8. upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
4.9. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
4.10. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
4.11. nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
4.12. krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
4.13. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
4.14. upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
4.15. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
4.16. porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
4.17. upowszechniania wiedzy i umiejętności na rzecz obronności państwa;
4.18. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
4.19. ratownictwa i ochrony ludności;
4.20. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
4.21. upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
4.22. działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
4.23. promocji i organizacji wolontariatu. - Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów Statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego we wszystkich działaniach wymienionych w ust. 1-4.
III. CZŁONKOWIE
§ 7
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne, a także podmioty, które posiadają wpis w odpowiednim rejestrze lub ewidencji.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
- Podmiot, o którym mowa w ust. 1 może być jedynie Członkiem instytucjonalnym Stowarzyszenia.
§ 8
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- Członków zwyczajnych;
- Członków wspierających;
- Członków instytucjonalnych;
- Członków honorowych.
§ 9
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, w tym także cudzoziemiec.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową, rzeczową lub inną. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem instytucjonalnym może być podmiot, który posiada stosowny wpis w rejestrze sądowym lub innym, albo w odpowiedniej ewidencji urzędowej i który zadeklaruje na rzecz Stowarzyszenia jakąkolwiek pomoc, w tym finansową.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia, która wniosła wkład w rozwój idei i realizację celów Statutowych Stowarzyszenia.
- Członków zwyczajnych przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej rekomendacji dwóch członków Stowarzyszenia.
- Członków wspierających i instytucjonalnych przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej rekomendacji Komisji Etyki.
- Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu i opinii komisji Etyki.
§ 10
- Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo do:
1.1. czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach do wszystkich władz Stowarzyszenia;
1.2. uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków;
1.3. wypowiadania się i wyrażania opinii we wszelkich kwestiach dotyczących działalności Stowarzyszenia;
1.4. uczestniczenia we wszelkich formach działania służących realizacji celów Statutowych Stowarzyszenia;
1.5. korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia;
1.6. uczestnictwa w kształtowaniu i realizacji programu Stowarzyszenia. - Członek zwyczajny Stowarzyszenia obowiązany jest do:
2.1. uczestniczenia w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów;
2.2. przestrzegania Statutu, Kodeksu Etycznego, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
2.3. regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
§ 11
- Członek wspierający i instytucjonalny, pod warunkiem posiadania statusu organizacji „non profit”, posiada prawa określone § 10 ust. 1 z wyjątkiem biernego prawa wyborczego.
- Członek wspierający i instytucjonalny ma prawo brać udział – z głosem doradczym – w Statutowych władzach Stowarzyszenia.
- Członek wspierający i instytucjonalny posiada obowiązki określone w § 10 ust. 2.
- Członek honorowy Stowarzyszenia ma wszystkie uprawnienia przysługujące Członkom zwyczajnym za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Członek honorowy jest zwolniony z opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
§ 12
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1.1. dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie Stowarzyszenia;
1.2. śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez Członka wspierającego albo skreśleniu z rejestru lub ewidencji wpisu przez Członka instytucjonalnego;
1.3. skreślenia z listy członków z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań;
1.4. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu;
1.5. wykluczenia przez Komisję Etyki z powodu:
1.5.1. łamania Statutu;
1.5.2. łamania Kodeksu Etycznego Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu;
1.5.3. nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia;
1.5.4. notorycznego niebrania udziału w pracach Stowarzyszenia; na pisemny wniosek 2 członków Zarządu z wyżej wymienionych powodów.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1.3 orzeka Zarząd, natomiast w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1.5 orzeka Komisja Etyki, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia.
IV. ORGANY STOWARZYSZENIA
§ 13
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna;
- Komisja Etyki.
§ 14
1. Kadencja Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Komisji Etyki Stowarzyszenia trwa 3 lata.
2. Za wyjątkiem wyborów władz pierwszej kadencji, gdzie dopuszcza się głosowanie jawne, wybór Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Komisji Etyki odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów obecnych członków Walnego Zebrania.
3. Walne Zebranie Członków może odbywać posiedzenia i podejmować uchwały w trybie elektronicznym.
4. Uchwały Zarządu Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków.
4A. Organy Statutowe: Zarząd, Komisja Etyki i Komisja Rewizyjna mogą odbywać posiedzenia elektroniczne oraz podejmować uchwały w drodze głosowania elektronicznego.
4A.1. Głosowanie elektroniczne organizuje przewodniczący głosującego organu lub inny upoważniony przez niego członek tego organu, przesyłając do uczestników głosowania drogą elektroniczną temat głosowania, a następnie zliczając oddane głosy.
4A.2. Organizator głosowania elektronicznego przesyła uczestnikom tego głosowania protokół końcowy.
4A.3. (skreślony)
5. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności ponad połowy członków (kworum), chyba, że Statut stanowi inaczej. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
6. Uchwały Komisji Etyki podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej ponad połowy członków (kworum), chyba, że Statut stanowi inaczej. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Etyki może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
§ 15
1.W przypadku ustąpienia, odwołania, lub ustania członkostwa w Stowarzyszeniu w trakcie trwania kadencji Członka Zarządu, Komisji Etyki, lub Komisji Rewizyjnej, skład osobowy tego organu jest uzupełniany poprzez dokooptowanie nowego Członka spośród członków Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2. Dokooptowanie nowego członka Zarządu, Komisji Etyki, lub Komisji Rewizyjnej jest dokonywane przez organ Stowarzyszenia, którego członek ustąpił, został odwołany, lub ustało jego członkostwo w Stowarzyszeniu.
3. Liczba członków Zarządu, Komisji Etyki, lub Komisji Rewizyjnej dokooptowanych w trakcie kadencji nie może przekroczyć połowy stanu osobowego organu Stowarzyszenia, którego dotyczy kooptacja.
4. W przypadku, gdy dokooptowanie nowego członka Zarządu, Komisji Etyki, lub Komisji rewizyjnej nie jest możliwe, w tym również z powodu określonego w ust. 3, zastosowanie ma § 19 ust. 1pkt 1.4.
Walne Zebranie
§ 16
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
2.1. z głosem stanowiącym – Członkowie zwyczajni;
2.2 z głosem stanowiącym (z wyjątkiem biernego prawa wyborczego) – Członkowie wspierający;
2.3 z głosem doradczym – Członkowie instytucjonalni;
2.4 z głosem doradczym- Członkowie honorowi.
§ 17
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje się przynajmniej raz na trzy lata.
- Walne Zebranie Członków jest prawomocne w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do udziału w nim (kworum). W przypadku braku kworum w pierwszym terminie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w drugim terminie, nie później niż 1 godzinę po terminie pierwszym. W drugim terminie Walne Zebranie jest prawomocne bez względu na liczbę obecnych członków.
3A. Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, z zastrzeżeniem §14 ust. 2 i §31 ust. 1 i 2.
- Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, dwaj sekretarze.
- Prezydium Walnego Zebrania wybierane jest w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
§ 18
Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zebrania w szczególności należy:
- uchwalenie Statutu i jego zmian;
- uchwalenie Kodeksu Etycznego Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu i jego zmian;
- wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem § 15;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia;
- udzielanie absolutorium Zarządowi;
- ustalanie wysokości składek członkowskich;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.
§ 19
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, z zastrzeżeniem §23 ust. 4:
1.1. z własnej inicjatywy;
1.2. na żądanie Komisji Rewizyjnej;
1.3. na pisemny wniosek co najmniej 1/3 Członków zwyczajnych.
1.4 w wypadku przewidzianym w §15 ust.4. statutu. - Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu miesiąca od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonego w ust. 1 pkt 1.2 i 1.3. Zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków zgodnie z ust. 1 pkt.1.4 powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu miesiąca od chwili wystąpienia zdarzeń opisanych w §15.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
Zarząd
§ 20
- Zarząd jest naczelną władzą Stowarzyszenia. Kieruje on całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z 3 do 5 członków.
- Osobami uprawnionymi do reprezentowania Zarządu są wszyscy członkowie Zarządu.
- Zasady działania Zarządu ustala regulamin uchwalony przez Zarząd.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż 4 razy w roku.
§ 21
Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków;
- uchwalanie budżetu Stowarzyszenia;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia;
- podejmowania decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań;
- podejmowanie decyzji w sprawie podjęcia działalności gospodarczej;
- podejmowanie uchwał w zakresie zatrudniania i zwalniania pracowników;
- ustalanie regulaminu wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia;
- podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego;
- podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania Członków;
- uchwalanie regulaminów przewidzianych w Statucie;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków;
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków;
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego.
Komisja Rewizyjna
§ 22
- Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.
§ 23
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia;
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli;
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego Statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu;
- zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym Statutem;
- składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium naczelnym władzom Stowarzyszenia;
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 24
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
Komisja Etyki
§ 25
Komisja Etyki jest powołana przez Walne Zebranie dla promowania i nadzorowania standardów etycznych w działalności Stowarzyszenia. Składa się z 3 do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków spoza członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
§ 26
- Komisja Etyki opiniuje deklaracje członkowskie kandydatów pragnących wstąpić do Stowarzyszenia ze statusem członka wspierającego i instytucjonalnego.
- Rozpatruje i rozstrzyga sprawy członków Stowarzyszenia w zakresie:
a. naruszenia przez członków Stowarzyszenia obowiązków wynikających ze Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia;
b. sporów powstałych między członkami Stowarzyszenia na tle praw i obowiązków wynikających z ich przynależności do Stowarzyszenia.
§ 27
Komisja Etyki może orzekać następujące kary:
- upomnienie;
- wykluczenie ze Stowarzyszenia;
- skierowanie do Walnego Zebrania wniosku o pozbawienie tytułu członka honorowego.
Od orzeczenia Komisji Etyki przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 30 dni od daty dostarczenia odpisu orzeczenia.
V. MAJĄTEK I FUNDUSZE
§ 28
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 29
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
1.1. składki członkowskie;
1.2. darowizny, zapisy i spadki;
1.3. wpływy z działalności Statutowej Stowarzyszenia: dochody z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia;
1.4. dotacje i granty. - Szczegółowe zasady wpłacania składek określa Zarząd w regulaminie składek.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami państwowymi.
§ 30
Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia we wszystkich sprawach upoważnieni są dwaj członkowie Zarządu łącznie.
VI. ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 31
- Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w Statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 1989 r. Nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami).